Pages

Monday, 20 February 2012

asam garam sebagai manusia

ellow peeps!!!
assalamualaikum dan salam sejahtera........
excited lbey sbb dh lma xupdte my luvly blog...
 
arini mizz nk cita psai perangai manusia or erti kata laen
ragam manusia................
manusia???sapa???sapa lagi,kita semua larr.......
mizzsha,kowg2 yg tengah bca 2....
manusia yg ALLAH cipta sebaek-baek kejadian.........
perghhh ayat xbley blah an??jgn maah juz ckp bnda yg betoi....
k2...............cblum 2 mizz nk tnya,lam bnyak2 mnusia yg kowg jmpa,
pernah x jmpa mnusia yg agak PELIK taupon pangai dia yg wt kowg cmua MEMBARA??
 ada muka kowg mcm ni bila maah.........
klau mizz da........lagi twok.....
k2.........ckup2 mengarut....
mizz nk mula dengan pangai manusia yg besa2 dulu
1. Adventurous
- Manusia jenis ini suka mencuba perkara yang berbeza-beza dan juga perkara yang menarik, walau pun membahayakan diri sendiri.
- Tak banyak manusia jenis ini di mana-mana, contohnya kalau di sekolah....dok ulang kaedah lama dari dulu, kini dan selamanya. Macam mana anak murid nak minat belajar....mengajar dah 15 tahun, modul satu apa pun tak buat....lepas tu dok mengaku bagus mengajar. Kalau pelajar tak dapat menguasai apa yang di ajar....mula lah nak salahkan pelajar. Ingat "Customer is the king". .....

2. Agresif- 
berkelakuan atau bersikap mudah marah dan sentiasa ingin bergaduh.
- Contoh terbaru....guru bergaduh dengan guru....guru tampar pelajar....pelajar tampar guru....ibu tampar guru.....
- lepas ini....jangan ada pulak guru tampar guru besar.....guru besar tampar guru.....

3. Artistik
- sangat bagus dalam hal-hal berkenaan lukis melukis dan unsur2 kesenian. Mempunyai daya imaginasi yang tinggi.
- biasanya guru Pendidikan Seni Visual....jadi mangsa untuk buat Mural di dinding bangunan sekolah.

5. Tenang
- Sangat tenang, daya kesabaran yang tinggi dan sukar marah.
- Ramai jugak manusia mcm ni.........wat la apapon,asalkan jgn pijak kepala sudah.....mizz ska org yg penyabar mcm ni....nice klau di wt kwn..........cool beb!!! anda terbaek! khas tuk org yg tenang dan penyabar ni!

7. Selalu gembira- 
Sentiasa gembira, senyum dan ramah tamah.
- Jarang ada....kalau ada pun terlebih Cheerful...tak tahu apa benda yang dibuat di mana-mana...yang dia tahu gelak....lepas tu ketawa...lepas tu gelak lagi....macam kat hospital sakit jiwa. Kerja habuk pun tak jalan....

8. Keyakinan yang tinggi- 
Terlalu yakin dengan kebolehan dan pencapaian diri sendiri@Perasan Bagus
- Spesies masuk "bakul angkat sendiri". Buat kerja tidak perlu bantuan orang....buat senyap-senyap aje, tak nak orang tahu....takut-takut orang lain tiru idea dia. Da jugak kebaikan,xmudah rendah diri n selalu berani lakukan apa2 yang diingini.

9. Suka mengkritik-
 Selalu bersangka buruk dengan kerja-kerja yang dibuat oleh orang lain atau apa sahaja yang dikatakan oleh lain
- Ada la seorang dua...semua kerja orang lain buat tak bagus, hanya kerja dia aje yang baik. Mulalah nak komen kerja orang itu...orang ini. Kalau dalam mesyuarat tak ada pulak nak bagi komen, tapi selepas mesyuarat....mulalah dicanang satu sekolah...program ini tidak bagus...program ini tidak sesuai....dasar hati busuk.

10. Kejam- 
Dengan sengaja, menyakitkan hati orang dan membuat orang marah.
- Jenis ini suka mengenakan orang...."Siap, dalam mesyuarat nanti aku akan hentam Bos, dan siapa saja, asal aku puas hati...". Tapi kalau bos nak tukar manusia jenis, marah la pulak...kata bos kejam...bos tak sebulu dengan dia...wah hal...dia yang banyak komplen pasal bos...pelik..pelik.
- Bos pun, kadang-kadang kejam jugak....ada ke patut, sebut terang-terang nama individu yang buat kesalahan tak seberapa....macamlah dia tidak pernah jadi guru biasa....bertimbang rasa dan berbudi bicara la sikit....tak rugi pun.

11. Energetik- 
sangat aktif dan boleh melakukan banyak kerja tanpa rasa letih dan jemu.
- Kalau ada jenis ini, bertuah  tapi payah nak dapat...buat kerja sikit komplen....asyik aku je kerja lebih...org lain dok goyang kaki.
- Kalau dapat jenis ini, bagi  bonus tiap-taip tahun tak apa.....ini nak bonus, kerja malas nak mampus, tak dapat...mula lah jaja cerita satu dunia.....BOS tidak adil....pilih KRONI aje...

12.- Cerewet.
- Cerewet aje tak apa, ini jenis cerewet nak mampos....sorry bahasa kasar sikit.
- semua nak perfect....biasanya BOS la bersikap macam nie...tambah-tambah lagi kalau jenis perempuan...kalau buat surat tu, silap satu perkataan pun...suruh diperbetulkan balik....
- Ideanya aje yang betul....idea orang macam sampah. Kalau dapat BOS jenis cerewet tahap tinggi, bukan sahaja org yang menyampah....bah kan tukang sapu, tukang kebun dan makcik kantin tak suka......kucing pun tak suka. Ada ke patut, hari ini tanam bunga kat sini....esok-esoknya diarah tukang kebun pindah kat lain....contoh cerewet tahap tinggi. 

apa yang dicerita hanya suka2.....
bukan nk mengutuk atau membuat sapa2 terasa.....
mizzshaa m.maap klau da tersilap lam entry ini..
adios~
 
 


Hey syunk~TQ baca~ muahhkkksss!!0


maceh sudy bca..likez ckaly..MUAHHHKKSS!!

2 comments:

Sarah Mohd Saleh said...

akak yg cerewet.so cerewet.apolahh nsb laki den nti.hewhew

mizz shaa said...

cerewet bertempat xpa sis~
hehehe

TERATAK INI HAK MILIK KEKAL MIZZSHAA SAHAJA